Revmatoidní artritida

Domů Možnosti léčby Revmatoidní artritida

Revmatoidní artritida (RA) je onemocnění kloubů, které postihuje nejdříve drobnější klouby rukou a nohou. Postupně se může projevit na všech kloubech. Jedná se o chronické (stále se opakující) onemocnění, jehož příčinou je zánět. Klouby u pacientů trpících RA jsou bolestivé a po ránu ztuhlé, a postupem času u nich může dojít až k deformitám (znetvoření). Kromě kloubů mohou být u pacientů s RA postižené i jiné orgány (oči, kůže, cévy, srdce, plíce, šlachy) a nebo tito pacienti trpí osteoporózou, anémii (chudokrevnost) atd.

Nejčastěji se onemocnění poprvé objeví mezi 20. – 30. rokem, ale může přijít v jakémkoliv věku. Celkově se vyskytuje u 1% populace, u žen 3x častěji než u mužů.

Kromě klinického obrazu kloubů, který je popsán výše, se u více než 80% pacientů objevuje tzv. revmatoidní faktor (RF) a další zánětlivé ukazatele v laboratorním nálezu (vysoké CRP apod.).

Příčiny revmatoidní artritidy

Revmatoidní artritida se řadí do skupiny autoimunitních onemocnění. To znamená, že příčina onemocnění je spojena s imunitním systémem jedince. Konkrétně u revmatoidní artritidy je v místě postižení – primárně v kloubech, přítomný zánět. V mikroskopickém obrazu jsou v kloubní tkáni viditelné zánětlivé buňky (hlavně T-lymfocyty). T-lymfocyty pak produkují mnoho zánětlivých látek – např. TNF-alfa (tumor nekrotizující faktor alfa), IL-2 (Interleukin2), IL-6 (Interleukin 6), Interferony aj. Tyto zánětlivé látky stojí za projevy zánětu kloubu (artritidy), kterými jsou otok, bolest, citlivost, teplá kůže v místě postiženého kloubu.

Léčba revmatoidní artritidy

Základní léčbou u revmatoidní artritidy jsou nesteroidní antirevmatika a analgetika (nimesulid, ibalgin,diklofenak, indomethacin, brufen, aulin aj). Další možností je podávání tzv.chorobu modifikujících léků (DMARDs), kam patří metotrexát, sulfasalazin, azathioprin. U těžších forem jsou to potom kortikoidy – a to jak lokálně (pouze na postižené místo), tak systémově (celkově) podávané.

Nejnovější a nejúčinnější možností je biologická léčba. Má zcela jiný princip svého účinku, a to ten, že je zaměřena na konkrétní “nemocný” cíl. Tímto mechanismem biologická léčba působí přímo v místě postižení a zajišťuje tak větší efekt a minimum nežádoucích účinků o proti běžné léčbě.

V naší nové Bioclinice Ostrava nabízíme pacientům léčbu monoklonální protilátkou (anti TNF-alfa),která se váže navy šezmiňovanou zánětlivou látku TNF-alfa a tím zamezí jejímu působení. Výsledkem této léčby je utlumení zánětu v kloubech, ztišení bolestí kloubů a oddálení nebo úplné zastavení vzniku dalších komplikací (deformit kloubů, postižení ostatních orgánů).